Mijn rustmomenten

DSC00868 (2).JPG

Terwijl mijn hoofd alweer vol loopt met gedachtes over school, vrienden, verplichtingen, en over wat eigenlijk niet,  probeer ik me er even vanaf te zetten. Ik probeer de rust terug te vinden, neem wat tijd voor mijzelf en geniet van kalmte die tot me is gekomen. Vandaag deel ik dan ook de activiteiten die ik onderneem om een rustmoment voor mijzelf te kweken.

Ik heb het al gehad over hoe snel de tijd wel niet gaat en hoe dat eigenlijk niet te stoppen is. Juist omdat het zo snel gaat en je elke dag zoveel prikkels ervaart, merk ik zelf hoe belangrijk ik het vind om tijd voor mezelf te creëren. Tijd waarin ik even niets moet. Tijd waar ik de rust in mezelf kan vinden, zonder de hectiek van het dagelijkse leven. Tijd dat ik kan besteden aan mezelf.

Vandaag deel ik dan ook mijn favoriete tijdsbestedingen wanneer ik een rustmoment heb. Het eerste is heel simpel en is gewoon even tijd voor jezelf nemen. Ik zelf besteed dan graag aandacht aan mijn hobby’s.
Op een vrije middag, liggend of zittend op de grond met kranten rondom je gespreid, werkend aan een tekening of schildering. ’s Avonds liggend op je met fairytale lichtjes omringde bed, brandende kaarsen op je nachtkastje, zachte muziek op de achtergrond en een goed boek in je handen. Of het zelfde tafereel, maar dan met je laptop op je schoot en heerlijk werkend aan een verhaal, een nieuw artikel, of gewoon lekker je gedachtes verliezen in een tv serie of film.
Klinken deze momenten niet gewoon perfect? Voor mij zijn dit soort momenten dat echt. Zo kan ik de drukte van het leven vermijden en helemaal zen worden. Dit zijn de momenten dat ik heel erg geniet.

Andere momenten waar ik tot rust kom, zijn eigenlijk altijd wanneer ik mij in de natuur bevind. Ik ben natuur verslaafd, daar wil ik best eerlijk over zijn. Laat me los in een bos  voor een paar uur en ik ben het gelukkigste kind in de wereld. De natuur is altijd mooi en stelt me nooit teleur. Het is puur, levendig en soms gewoon absurd mooi.
Ik hou van wandelen in de natuur en dit is dan ook echt iets waarbij ik mijn rust vind. Dit hoeft voor mij niet per see alleen te zijn. Ik vind het ook heerlijk om samen met iemand te lopen. Gezellig bijkletsen, diepe gesprekken over het leven houden of gewoon in stilte samen te genieten van het moment.
In de natuur vind ik het ook heel fijn om ergens te gaan zitten en, eventueel, te picknicken. Hier hoef je dan ook niet gelijk heel ver weg voor te gaan, dit kan ook heerlijk in een park.
Fotograferen in de natuur vind ik voor mij ook altijd kalmerend werken. Je hoeft niet na te denken over je leven, alleen maar over hoe je, je foto zo mooi mogelijk kan maken.

DSC00678 (2).JPG

Het laatste waar ik het over wil hebben, is iets dat ik nog niet zo lang geleden ben begonnen. Mediteren. Ja, het klinkt zweverig, en nee, zo ben ik eigenlijk niet. Toch doe ik het.

Een tijdje geleden las ik een artikel van een blogster, ik weet helaas niet meer van wie, sorry, over mediteren en hoe fijn het eigenlijk is. Zij stelde de Rituals app voor, waar je de optie hebt om te mediteren met behulp van de app. Ik zie nu net, dat ze ook een optie hebben toegevoegd om yoga te beoefenen met behulp van de app, wat ik zeker ook nog ga uitproberen. Maar eerst hadden ze alleen nog de optie om te mediteren en vanuit daar kon je uit drie opties kiezen: ontspan je lichaam, ontspan je geest en geniet van het moment. Je kunt zelf kiezen hoe lang je wilt en ik kan je vertellen, de tijd vliegt voorbij en je bent écht heel relaxt zodra je klaar bent.

Een andere app die ik nóg fijner vind, is de app Headspace. Ik ken hem doordat een vriendinnetje van mij de app uitprobeerde en er heel erg enthousiast over was, waarna ze mij bijna dwong om het ook te proberen. Braaf zoals ik ben, luisterde ik naar haar en de volgende dag zat ik op een stoel met mijn ogen dicht en mijn handen in mijn schoot heel hard proberend om helemaal zen te worden.

Headspace is een hele goede eerste stap om te gaan mediteren. De app legt heel duidelijk uit hoe je te werk moet gaan en is heel redelijk, het dwingt je bijvoorbeeld niet om al je gedachtes uit te zetten tijdens je sessie. Je begint met een sessie van 10 minuten en dat zou je dan 10 dagen vol moeten houden. Ik ben nu bij de vijfde dag en ik ben er heel erg over te spreken. Na elke sessie voel ik me kalm en klaar voor de volgende dag.
Headspace is gratis te downloaden, maar volgens mij moet je na die 10 dagen wel betalen als je verder wilt, maar ik overweeg het zelfs. Het is namelijk echt een goede app. Headspace is overigens wel in het Engels, dus je moet wel Engels kunnen verstaan, wil je het goed doen.

Dit zijn mijn manieren om tot rust te komen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen werkt. Daarom ben ik wel benieuwd; wat doen jullie om even helemaal tot rust te komen?

Veel liefs,

Ilse

2 gedachtes over “Mijn rustmomenten

Geef een reactie

