Kan het wat langzamer?

DSC02097edited.jpg

Laatst, toen ik in de trein onderweg naar Utrecht was, realiseerde ik me ineens dat ik alweer aan mijn derde studie jaar ga beginnen. Dat ik komend jaar mijn twintigste verjaardag zal gaan vieren en dat ook nog eens in Glasgow ga doen. De tijd raast voorbij en dat realiseerde ik me op dat moment ineens heel heftig. Het voelde nog zo kort geleden dat ik in Utrecht ging studeren. Zo kort geleden dat ik zoveel dromen en ideeën had voor de komende jaren, de jaren die nu voorbij zijn geraasd. Op dat moment stond ik even stil bij de snelheid van de tijd en hoe kort je leven eigenlijk is.

Ook al leef je honderd jaar, je leven blijft voor je gevoel kort. Tenminste dat denk ik. Vooral als ik denk aan hoe snel de tijd voor mijn gevoel is gegaan. Ik ben nu 19 jaar op de aardbodem, maar het voelt zó veel korter dan dat. Het voelt alsof de tijd altijd in versnelling staat met nooit een rust pauze. Voor je het weet lig je alweer in je bed, is de dag om en slaap je tot het morgen is.

Ik wel eens gehoord dat de tijd sneller gaat wanneer je het naar je zin hebt, maar hier geloof ik zelf niet echt in. Ik ben blij met mijn leven en maak leuke dingen mee, maar ik heb zeker ook saaiere dagen, die ook voorbij lijken te razen. Dus nee, ik denk niet dat deze theorie echt klopt.

Toch was ik wel benieuwd of er dan een theorie bestaat die voor mij wél logisch klinkt. Dit bracht me naar het internet, waar ik binnen twee muisklikken al vond wat ik zocht. De site gaf mij verschillende theorieën, waarvan één mij logisch in de oren klonk. Ik moet wel even zeggen dat ik niet zeker weet of de theorie de waarheid spreekt, omdat ik geen grondige onderzoek heb uitgevoerd. Toch ga ik de theorie met jullie delen, zodat jullie zelf kunnen bepalen of jullie het vinden kloppen of niet.

De theorie is ontstaan vanuit verschillende experimenten, waar onder andere Richard Ornstein, een psycholoog, aan heeft meegewerkt. Uit de experimenten blijkt dat hoe meer nieuwe informatie wij tot ons op nemen, hoe langzamer de tijd lijkt te gaan. Kinderen zouden de tijd hierdoor als veel trager ervaren, omdat zij (bijna) elke dag met nieuwe informatie te maken krijgen. Naarmate je opgroeit en steeds meer kennis al tot je beschikking hebt, neemt dit effect af. Hierdoor zou voor volwassenen de tijd als veel gehaaster worden ervaren.

Het klinkt best logisch, toch? De tijd gaat voor mij bijvoorbeeld ook langzamer wanneer ik nieuwe dingen probeer, zie, hoor, en/of meemaak. Tijdens hoorcolleges op school gaat de tijd ook altijd een stuk langzamer dan wanneer ik bij mijn danstraining dezelfde choreografie herhaal. Beide vind ik leuk, maar het ene is voor mij bekend gebied en het andere niet.

Best interessant, niet? Ik vond het althans vrij interessant om mijzelf een beetje in het tijdsbesef van de mens te verdiepen. Het is nu niet dat ik een oplossing heb gevonden om de tijd wat langzamer te laten gaan, wat sowieso onmogelijk is. Tijd kun je niet controleren. Maar ik vond het toch wel even leuk om weer iets nieuws te leren, en is de tijd daardoor nou echt langzamer gegaan? Nee niet echt, dus ik zal echt niet beweren dat de theorie helemaal klopt. Maar goed, dat was niet mijn doel voor dit artikel.

Mijn doel is om je even te laten beseffen hoe snel de tijd gaat, net zoals ik dat besef had. Over een paar jaar woon je misschien op jezelf of al samen, heb je honderden verantwoordelijkheden, werk je elke dag full-time, ben je misschien al getrouwd en is er een kind in aantocht. *gasp*

De tijd gaat snel, maar wat belangrijk is, is dat je alles uit elke dag haalt. Ja, de tijd zal doorrazen en voor je het weet woon je met je eigen gestichte gezinnetje in verweggistan, maar dat betekent júist dat je elke dag moet leven. Leven in het hier en nu. Kijk niet teveel naar wat komen gaat, maar focus je op de dag. Ook al vliegt de dag voorbij, het gaat erom dat je ’s avonds in bed terug kunt kijken op een fijne dag vol fijne momenten. Dat je over een paar jaar naar deze jaren terug kijkt en denkt: ‘Goh, wat vlogen die jaren voorbij, maar oh… Wat waren die jaren goed.’

DSC02087.JPG

3 gedachtes over “Kan het wat langzamer?

  1. Pingback: Mijn rustmomenten | dwalende gedachtes

Geef een reactie

